Læsevejledere
Sisse Østervig og Eva Svanborg.
Funktionsbeskrivelse for læsevejledere
Læsevejlederen skal på egen skole vejlede kolleger og ledelse på skolen inden for fagligt indhold, metoder og materialevalg:
vejlede og rådgive klassens/årgangens lærere om læsefremmende aktiviteter og materialer
vejlede og rådgive klassens/årgangens lærere i forhold til læse- og skriveudviklingen, herunder læseindlæring, læseforståelse, læseteknik, læsestrategi, stavning og faglig læsning
vejlede og rådgive ledelsen i forbindelse med valg skolens indsatsområder for læsning
vejlede og rådgive børnehaveklasselederen omkring børns sprogudvikling herunder den obligatoriske sprogvurdering
Vejlede på skolen om evaluering inden for læsning:
vejlede klassens/årgangsteamene i afviklingen af gruppeprøverne
vejlede klassens/årgangsteamene i forbindelse med resultaterne af gruppeprøver
henvise elever med individuelle læsevanskeligheder til kompetencecenteret
vejlede og rådgive læreren i forbindelse med evalueringsresultater
Være sparringspartner for faglige udviklingsarbejder på skolen med henblik på at forbedre elevernes læring.
Være ansvarlig for faglige fora på skolen med henblik på at udvikle en løbende dialog om pædagogiske og didaktiske opgaver i undervisningen:
sparringspartner i forhold til kompetencecentret, skolens mediecenter og klassens lærere
Deltage i kommunale netværk af vejledere i samarbejde med forvaltningens konsulenter:
områdemøder for læsevejledere
fælles kommunalt netværk for læsevejledere
Fortsætte sin faglige og pædagogiske udvikling ved at følge med i fagdidaktisk forskning og udviklingsarbejder.
Naturfagsvejleder
Mathias Mose Olesen.
Funktionsbeskrivelse for naturfagsvejledere
Naturfagsvejlederen skal på egen skole vejlede kolleger og ledelse på skolen inden for fagligt indhold, metoder og materialevalg:
inspirere naturfaglige kolleger i deres udvikling af egen undervisningspraksis
fungere som sparringspartner for skolens naturfagsteam og skolens ledelse om udvikling af en naturfaglig kultur på skolen
vejlede og rådgive ledelsen i forbindelse med skolens indsatsområder for naturfagene
katalysator for videndeling mellem skolens naturfaglige aktører
vejlede og rådgive i forhold til faglighed, metoder, it, materialer, lokaleindretning m.m.
bidrage til at udbrede IBSE i undervisningen, inspirere i forhold til fagdidaktiske metoder, arbejdsmåder og tankegange og dermed forny naturfagsundervisningen.
tværfagligt samarbejde i hele skoleforløbet
mentor for nyuddannede lærere, der underviser i naturfagene
Vejlede på skolen om evaluering inden for naturfag:
vejlede og rådgive i alle forhold omkring afgangsprøverne FSA og FS10 - prøvebekendtgørelser samt prøvevejledninger
vejlede omkring anvendelsen af hensigtsmæssige evalueringsmetoder i forhold til at vække elevernes nysgerrighed og interesse for naturfagene
Være sparringspartner ved naturfaglige udviklingsarbejder på skolen med henblik på at forbedre elevernes læring.
Være ansvarlig for faglige fora på skolen med henblik på at udvikle en løbende dialog om pædagogiske og didaktiske opgaver i undervisningen:
naturfagsteam
sparringspartner for andre grupper og fag, der ønsker at inddrage naturfagene
fungere som inspirator i forhold til naturfaglige ressourcecentre, Skoletjenesten, naturskoler, science centre m.m.
informere om efter og videreuddannelse
Deltage i kommunale netværk af vejledere i samarbejde med forvaltningens konsulenter:
områdemøder/pædagogiske arrangementer for naturfagsvejledere i samarbejde med forvaltningens naturfagskonsulent
fælles kommunalt netværk for naturfagsvejledere og naturfagskonsulent
Fortsætte sin faglige og pædagogiske udvikling ved at følge med i fagdidaktisk forskning og udviklingsarbejder:
f.eks. ved fagrelevante kurser
DSA-vejledere
Faten El-Ibari, Kasper Hansen og Lotte Dige Nielsen.
Funktionsbeskrivelse for DSA-vejleder
DSA-vejlederen skal på egen skole koordinere undervisningen af skolens tosprogede elever og sørge for, at ressourcerne udnyttes bedst muligt.
DSA-vejlederen skal vejlede kolleger og ledelse på skolen inden for fagligt indhold, metoder og materialevalg:
- inspirere, vejlede og rådgive DSA-lærere i forhold til organisering, indhold, metoder og materialer i den supplerende DSA-undervisning
- lave dagsorden og være mødeleder ved DSA-møder
- katalysator for videndeling mellem skolens DSA-lærere (eks. ansvarlig for Google-materialesamling)
- vejlede nyuddannede lærere, der underviser i DSA
- inspirere, vejlede og rådgive faglærere i forhold til videreudvikling af DSA som en dimension i fagundervisningen
- vejlede og rådgive ledelsen i forbindelse med skolens indsatsområder for DSA
- opdatering på området og indkøb til materialesamlingen
Vejlede på skolen om evaluering inden for DSA:
- vejlede og rådgive i alle forhold omkring de nationale test i DSA (4.-8. årg.)
Deltage i kommunale netværk af vejledere i samarbejde med forvaltningens konsulenter: - områdemøder/pædagogiske arrangementer for DSA-vejledere i samarbejde med forvaltningens tosprogskonsulenter
- fælles kommunalt netværk for DSA-vejledere og tosprogskonsulenter
Fortsætte sin faglige og pædagogiske udvikling ved at følge med i fagdidaktisk forskning og udviklingsarbejder.
It-Vejledere
Anne Behncke.